Audyt strony internetowej i sklepu online

Weryfikacja błędów, niezaktualizowanych wtyczek czy zgodności serwisu z projektem graficznym nie wystarczą, jeśli chcemy przeprowadzić pełen audyt strony WWW. Do tematu audytu musisz podejść wielowątkowo. Jest wiele aspektów pod kątem, których powinieneś zweryfikować stronę internetową. Dowiedz się, dlaczego warto regularnie wykonywać audyt serwisu, co możesz zrobić we własnym zakresie, a co lepiej zlecić profesjonalistom. 

audyt strony internetowej

Po co i jak często wykonywać audyt WWW

Dlaczego warto?

Jeśli zamierzasz wykonać audyt WWW, zapewne już wiesz, dlaczego warto go wykonywać. Jednak istota audytu jest bardzo szeroka zatem, zanim przejdziemy dalej, przypomnimy kilka najważniejszych powodów, dla których warto regularnie wykonywać audyt WWW.

Posiadając WWW lub sklep internetowy, na pewno zauważyłeś, że z czasem serwis zaczyna się ładować wolniej, aktualizacje powodują błędy, niektóre funkcje z niewiadomych przyczyn przestają działać, zauważasz nagłe spadki w ruchu i pozycji w Google, a w konsekwencji również w sprzedaży swoich produktów. Bardzo często bez świeżego spojrzenia i dogłębnej weryfikacji nie sposób odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się dzieje. To właśnie z tych powodów przydaje się profesjonalny audyt WWW. Pewne prace jednak możesz wykonać samodzielnie.

Jak często wykonywać audyt WWW?

Pełen i profesjonalny audyt warto wykonywać raz na kwartał, natomiast weryfikację techniczną i funkcjonalną co najmniej raz w miesiącu. Dlaczego tak często? Technologia pędzi na przód, nad wtyczkami i systemami, z których korzystają serwisy WWW, pracują tysiące osób na całym świecie i aktualizacje pojawiają się niemal codziennie. Wreszcie, Google bardzo często zmienia swój algorytm i przez to konieczna jest częsta weryfikacja zgodności strony z jego wytycznymi.

Brzmi jak sporo pracy, prawda? Dlatego idealnie, jeśli korzystasz z usług firmy zajmującej się utrzymaniem serwisu online takiej jak SiteCare, która kontroluje Twoją stronę na bieżąco i weryfikuje wszystkie aspekty wspomniane w tym artykule niemal każdego dnia. Nie musisz martwić się o stan techniczny swojego sklepu i możesz zająć się tym, co lubisz robić, czyli biznesem.

Co zawiera w sobie pełen audyt WWW

W pełnym audycie zazwyczaj weryfikuje się 4 elementy:

  • Jakość techniczną serwisu – audyt techniczny,
  • Audyt dostępności serwisu 
  • Widoczność w sieci – audyt SEO
  • Użyteczność WWW – audyt User Experience

Istnieją również inne typy weryfikowanych elementów, jednak znacznie rzadziej pojawiających się w klasycznych audytach np. audyt marketingowy oceniający potencjał sprzedażowy sklepu online, czy audyt lingwistyczny oceniający wartości językowe.

Jak to robimy w SiteCare?

W przypadku SiteCare przeprowadzamy wszystkie typy audytu serwisów WWW – skupiając się przede wszystkim na weryfikacji jakości kodu i zgodności z najwyższymi standardami technologicznymi. Jest to podstawa we wszystkich pozostałych aspektach funkcjonowania strony od User Experience po SEO. W każdym przypadku weryfikujemy, analizujemy oraz przekazujemy informację jak, oraz jakich zmian należy dokonać, aby strona spełniała wszystkie najwyższe standardy.

Wśród elementów, które są przez nas poddawane analizie, znajdują się między innymi: jakość kodu zainstalowanych wtyczek, jakość kodu motywu, zastosowane komponenty do budowy sklepu, działanie serwisu na danym serwerze, weryfikacja wersji komponentów oraz CMS, analiza kompatybilności poszczególnych elementów systemu.

W ramach audytu wykonujemy również próbną aktualizację oraz tworzymy środowisko developerskie. Dzięki temu podejściu możemy testować najbardziej efektywne rozwiązania i weryfikować wspomniane elementy nie stwarzając zagrożenia dla wersji produkcyjnej serwisu.

Co możesz zrobić we własnym zakresie?

Audyt techniczny

Jest standardowym i koniecznym elementem audyty serwisu WWW. Warto wykonywać go najczęściej jak to jest możliwe – przecież to od sprawnej technicznie strony zależy istnienie Twojego sklepu online. Zanim zaczniesz, przygotuj arkusz Google lub Excel – będzie Ci potrzebny do spisywania znalezionych błędów, ich priorytetyzacji oraz statusu. 

Zacznij od przeklikania się przez wszystkie podstrony. Wynotuj wszystkie, w których występują błędy.

Przykładowe narzędzia do audytu strony

  • SenutoGoogle Search Console
  • SEMStormSEO Majestic
  • Google PageSpeed Insights
  • MySiteAuditor
  • Pingdom Tools Page Speed Responsinator
  • Markup Validation Service
  • Hotjar

Opisz dokładnie co nie działa i w jakim środowisku tj. na jakiej przeglądarce systemie. Co warto sprawdzać? Przede wszystkim:

  • Wypełnij i wyślij wszystkie formularze kontaktowe
  • Przejdź pełen proces zakupowy
  • Przeklikaj galerię zdjęć
  • Zweryfikuj poprawność działania kalkulatorów na stronie

Kolejnym krokiem jest wejście do Panelu CMS WordPress i weryfikacja aktualizacji, czy nie pojawił się spam oraz weryfikacja statusu systemu. Przed dokonaniem aktualizacji koniecznie wykonaj backup strony. Jak zaktualizować system oraz jak radzić sobie z błędami po aktualizacji dowiesz się z naszych artykułów: “Jak zaktualizować WordPressa?” oraz “Błędy po aktualizacji WordPressa- co zrobić?”.

W zakładce “Narzędzia -> Stan Witryny” zweryfikuj wszystkie błędę oraz ocenę Statusu witryn, po czym wprowadź wskazane usprawnienia. przeklikaj również podzakładkę “Informacje”, zwróć uwagę w szczególności na takie informacje jak wersja PHP serwera (Uwaga! Nowe Wersje WooCommerce nie będą wspierały wersji PHP starszych niż 7.x dlatego, jeśli masz starszą wersję, poproś dostawcę hostingu o jego aktualizację. Zmiana ta może spowodować, że starsze i nieaktualne wtyczki mogą wywoływać błędy, dlatego po aktualizacji ponownie zweryfikuj serwis), wersję WordPressa, czy używany jest HTTPS oraz rozmiary folderów.

Ważnym aspektem zarówno pod kątem audytu technicznego, jak i SEO jest weryfikacja szybkości ładowania się strony, zgodności ze standardami Google oraz poprawności indeksacji WWW. W tym celu wykorzystaj narzędzia takie jak:

  • Szybkość ładowania się strony: Pingdom Tools Page Speed
  • Zgodność ze standardami Google: Google PageSpeed Insights
  • Poprawność indeksowania: Google Search Console

Do audytu strony internetowej pod kątem SEO możesz wykorzystać liczne i dostępne za darmo automaty. Podstawową ich wadą, jest fakt, że są to zwykłe skanery weryfikujące tylko podstawowe parametry WWW. Wprowadzenie zmian wskazanych w takich raportach jest jedynie pierwszym krokiem do dalszej optymalizacji witryny. Nie wskażą też marketingowych aspektów SEO oraz nie biorą pod uwagę specyfiki Twojego biznesu.

Co warto zlecić specjalistom

Jeśli nie jesteś marketingowcem i jednocześnie WordPress Developerem, a po prostu zależy Ci na tym by spokojnie prowadzić biznes warto powyższe prace oraz inne bardziej zaawansowane zlecić specjalistom. Profesjonalna firma zajmująca się utrzymaniem serwisów i sklepów online przede wszystkim zrobi pełen audyt strony internetowej oraz wprowadzi wszelkie niezbędne poprawki. Zatem co warto zlecić profesjonalistom? Przede wszystkim:

  • Audyt User Experience – czyli to czy strona jest przyjazna użytkownikom,
  • Audyt dostępności serwisu – weryfikacja tego czy strona jest przyjazna osobom z niepełnosprawnościami,
  • Jakość kodu,
  • Poprawa błędów konsoli,
  • Optymalizacja pod kątem ładowania się stron internetowych,
  • Poprawność działania oraz naprawa błędów integracji z systemami zewnętrznymi,
  • Struktura strony,
  • RWD,
  • Dokładny audyt SEO z badaniem linkowanie zewnętrznego,
  • Dobór słów kluczowych i jakość contentu,
  • Indeksacja w wyszukiwarkach,
  • itd.

Podsumowanie

Na rynku istnieje wiele narzędzi do przeprowadzania audytu serwisów WWW, jednak w wersji darmowej są one albo niskiej jakości, albo bardzo mocno okrojone. Jednak, by zakupić wszystkie narzędzia testujące, trzeba wiązać się długotrwałą umową i kupować kilka narzędzi do testowania różnych aspektów sklepu online. To kolejna zaleta zlecenia tej, ciężkiej przecież, pracy firmie zewnętrznej. Twój budżet nie zostanie nadwyrężony, dostanie profesjonalną usługę, Twój sklep będzie w świetnej kondycji, a Ty w spokoju będziesz prowadził biznes.