O ile w przypadku prostej strony firmowej przywrócenie wersji sprzed tygodnia nie będzie problemem, o tyle w przypadku sklepu może okazać się to już bardziej kłopotliwe. Błędy po aktualizacji WordPressa lub jego rozszerzeń w postaci wtyczek się zdarzają. Jeśli jednak korzystasz z usług wsparcia technicznego WordPress, wystarczy, że zgłosisz się do obsługującej cię firmy. Co jeśli jednak nie korzystałeś z takich usług i musisz radzić sobie sam?
Zanim klikniesz “Aktualizuj”
Będziemy powtarzali to jak mantrę: zrób backup. Zanim wykonasz jakąkolwiek aktualizację – czy małą, czy dużą – wykonaj kopię zapasową swojej strony internetowej. Pozwoli Ci to odzyskać stan serwisu sprzed aktualizacji, ale to nie wszystko. Zanim klikniesz w ten niewinnie brzmiący przycisk, zapoznaj się z dokumentacją techniczną aktualizowanych komponentów. Po jej przeczytaniu może się okazać, że nowa wersja nie jest kompatybilna z innymi wtyczkami aktywnymi na Twojej stronie lub nie ma wersji zbieżnej z wersją posiadanego przez Ciebie CMS-a.
Do wykonania kopii zapasowej strony internetowej możesz wykorzystać bezpłatne wtyczki, jednak wersje darmowe mają ograniczenia. Najbezpieczniej jest zlecić to zespołowi SiteCare, który specjalizuje się we wsparciu technicznym WordPress.
„Jeśli masz wykupiony pakiet wsparcia technicznego w SiteCare, przygotowujemy kopię Twojego serwisu na naszym serwerze testowym. Wszystkie aktualizacje są zawsze najpierw przeprowadzane na wersji testowej Twojej strony. Dopiero gdy mamy pewność, że aktualizacja nie zaburzy działania serwisu, wprowadzamy ją na Twoją stronę live”.
Sandra Trela, Happiness Engineer w SiteCare
Co jeśli mleko się rozlało?
Ok. Nie masz backupu. Kliknąłeś. I zamiast backupu masz tzw. “fuck up”. Nie panikuj. W zależności od błędu i sytuacji możesz zrobić co najmniej kilka rzeczy. Jeśli błąd jest niewielki (np. na WWW pojawia się niechciany kod) lub nie działa jakaś poboczna funkcjonalność, sprawdź, która wtyczka sprawia kłopoty. Możesz spróbować wyłączać po kolei wcześniej zaktualizowane wtyczki. Po wyłączeniu tej odpowiadające za błąd on sam powinien zniknąć. To da ci czas na znalezienie alternatywy lub zatrudnienie specjalisty, który błąd ten wyeliminuje.
Innym sposobem jest instalacja starszej, działającej wersji wtyczki. Możesz do tego wykorzystać plugin WP Rollback. Dzięki niemu w sekcji “wtyczki” będziesz mógł cofnąć wersję sprawiającą problemy. Jednak nie jest to rozwiązanie i nie rekomendujemy tego na dłuższą metę ze względów bezpieczeństwa. Aby całkowicie rozwiązać problem, skontaktuj się z firmą, która Cię wspiera w zakresie obsługi technicznej strony.
Hostingodawca ostatnią deską ratunku
Jeśli nie zrobiłeś backupu samodzielnie, być może twój hostingodawca wykonał go za Ciebie. Niektórzy dostawcy w swoich pakietach oferują możliwość tworzenia automatycznej kopii zapasowej. Musisz jednak pamiętać, że nawet jeśli masz możliwość przywrócenia wersji WWW, to może być to wersja np. sprzed tygodnia. Co więcej w takiej sytuacji nie warto zwlekać. Niektóre hostingi robią backupy w krótkim cyklu i kopie zapasowe przechowują bardzo krótko. Istnieje zatem ryzyko, że hosting będzie miał tylko backupy już popsutej wersji.
O ile w przypadku prostej strony firmowej przywrócenie wersji sprzed tygodnia nie będzie problemem, o tyle w przypadku sklepu może okazać się już problematyczne.
Rozwiązanie idealne
Prowadzisz biznes, jeździsz na spotkania, kontrolujesz pracowników i planujesz rozwój firmy, wieczorami tworzysz kopię zapasową strony internetowej i przeprowadzasz aktualizacje. Brzmi kuriozalnie, prawda? Ostatni element nie pasuje do tej układanki. Dlatego zamiast tracić cenny czas na samodzielne aktualizacje warto zlecić całodobowy monitoring serwisu profesjonalistom, a samemu zająć tym, w czym jesteś najlepszy, czyli własnym biznesem lub wypoczynkiem.